DOI: https://doi.org/10.21564/2225-6555.2018.13.126562

The concept, features and functions of the trademark in the law of the European Union

Владислав Юрійович Ярмак

Abstract


The article is devoted to the legal analysis and determination of the peculiarities of the definition «trademark» both in the European Union legislation and the scientific literature. The main purpose of the article is to identify the concept, essential features and functions of the trademark and meaning of the term «trademark» in the European Union legislation. In order to achieve the goal, the main attention in this article is given to the comprehensive study of the trademark definition in the European Union legislation and the scientific literature, the definition of essential trademark features, the study of the legal nature of the trademark.

The article analyzes the establishment of supranational legal norms of the trademark use and protection in the European Union. Also, on the theoretical level, the main features of ensuring the circulation of a trademark in the European Union are highlighted.

Functions of a trademark are observed as obligatory means of individualization of goods and services, consumer protection from counterfeit analogues of goods.

A scientific analysis of the notion «certification mark» was conducted and the main specifications of the European Union certification mark were determined. The article provides with the legal definition of the certification mark and compares the trademark and the certification trademark in order to clearly differentiate them.

As a result of the study, the essential features of a trademark are distinguished, distinguishing it from other means of individualization and results of intellectual activity

Keywords


trademark; European Union; trademark signs; trademark features

References


Persha Dyrektyva Rady vid 21 hrudnia 1988 roku pro nablyzhennia zakonodavstva derzhav-chleniv, shcho stosuietsia torhovelnykh marok (2016) (89/10 4/IeEC) (OV L 040, 11.02.1989 r. s. 1). URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/994_352 [in Ukrainian].

Uhoda pro torhovelʹni aspekty prav intelektualʹnoyi vlasnosti v mezhakh svitovoyi orhanizatsiyi torhivli. (1993). (Uhoda TRIPS). URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/981_018 [in Ukrainian].

Rehlament № 2015/2424 Yevropeys’koho Parlamentu ta Rady (2016): URL: https://euipo.europa.eu/tunnel-web/secure/webdav/guest/document_library/contentPdfs/legal _reform/regulation_20152424_en.pdf [in Ukrainian].

Hornisevych, A.M. (2017). Deyaki novely druhoho etapu reformy torhovel’noyi marky Yevropeys’koho Soyuzu. Intelektual’na vlasnist’, 8. URL: http://iii.ua/uk/fund/intelektualna-vlasnist-v-ukrayini-2017-no8web/secure/webdav/guest/document_library/contentPdfs/legal_reform /regulation_20152424_en.pdf [in Ukrainian].

Pikhurets’, O.V.( 2005). Okhorona prava na torhovel’nu marku (tsyvil’no-pravovyy aspekt): Candidates thesis. Kharkiv [in Ukrainian].

Marusheva, O.H. (2012). Osoblyvosti vyznachennya ponyattya torhovel’noyi marky. Pravo i Bezpeka. Kharkiv, 5, 214–217 [in Ukrainian].

Kotler, P., Jatusripitak, S., Maesincee, S. (1997). The Marketing of Nations: A Strategic Approach to Building National Wealth. NY: The Free Press, URL: http://mobiload.info/the-marketing664838.pdf.

Kur, A. (2008). Fundamental concernsin th eharmonization of trademark law. Trademark Law and Theory. A Handbook of Contemporary research. Edward Elgar Publishing Ltd, 151–177.

Savych, S.S. (2014). Rozriznyal’na zdatnist’ torhovel’noyi marky: do pytannya vyznachennya ponyattya. Istoryko-pravovyy chasopys, 2, 69–74. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipch_2014_2_16 [in Ukrainian].

Demchenko, T.S. (2002). Problemy harmonizatsiyi zakonodavstva Ukrayiny pro tovarni znaky z mizhnarodno-pravovymy normamy: Candidates thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Romanadze, L.D. (2010). Ponyattya, funktsiyi ta vydy torhovel’nykh marok. Teoriya i praktyka intelektual’noyi vlasnosti – Theory And Practice оf Intellectual Property, 5 (55), 82–88 [in Ukrainian].

McKenna, Mark P. (2007). The Normative Foundations of trademark law. Notre Dame Law Revue, vol. 82, 5, 1846


GOST Style Citations


1. Перша Директива Ради від 21 грудня 1988 р. про наближення законодавства держав-членів, що стосується торговельних марок (89/10 4/ЄEC) (ОВ L 040, 11.02.1989 р., с. 1). URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/994_352 (дата звернення: 17.02.2018).

2. Угода про торговельні аспекти прав інтелектуальної власності в межах світової організації торгівлі від 15.12.1993 р. (Угода TRIPS). URL: http://zakon2.rada.gov.ua /laws/show/981_018 (дата звернення: 17.02.2018).

3. Регламент (ЄС) № 2015/2424 Європейського Парламенту та Ради. URL: https://euipo.europa.eu/tunnel-web/secure/webdav/guest/document_library/contentPdfs/legal _reform/regulation_20152424_en.pdf (дата звернення: 17.02.2018).

4. Горнісевич А. М. Деякі новели другого етапу реформи торговельної марки Європейського Союзу. Інтелектуальна власність. 2017. № 8. URL: http://iii.ua/uk/fund/intelektualna-vlasnist-v-ukrayini-2017-no8 (дата звернення: 17.02.2018).

5. Піхурець О. В. Охорона права на торговельну марку (цивільно-правовий аспект): дис. ... канд. юрид. наук. Харків, 2005. 203 с.

6. Марушева О. Г. Особливості визначення поняття торговельної марки. Право і Безпека. Харків, 2012. № 5. С. 214–217.

7. Kotler P., Jatusripitak S., Maesincee S. The Marketing of Nations: A Strategic Approach to Building National Wealth. NY: The Free Press, 1997. URL: http://mobiload.info/the-marketing664838.pdf (дата звернення: 17.02.2018).

8. Kur A. Fundamental concernsin th eharmonization of trademark law. Trademark Law and Theory. A Handbook of Contemporary research. Edward Elgar Publishing Ltd, 2008. P. 151–177 (дата звернення: 17.02.2018).

9. Савич С. С. Розрізняльна здатність торговельної марки:до питання визначення поняття. Історико-правовий часопис. 2014. № 2. С. 69–74. URL: http://nbuv.gov.ua /UJRN/ipch_2014_2_16 (дата звернення: 17.02.2018).

10. Демченко Т. С. Проблеми гармонізації законодавства України про товарні знаки з міжнародно-правовими нормами: дис. ... канд. юрид. наук. Київ, 2002. 214 с.

11. Романадзе Л. Д. Поняття, функції та види торговельних марок. Теорія і практика інтелектуальної власності. 2010. № 5 (55). С. 82–88.

12. McKenna Mark P. The Normative Foundations of trademark law. Notre Dame Law Revue. 2007. Vol. 82, No. 5. P. 1846


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM


Copyright (c) 2018 Theory and practice of jurisprudence

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2225-6555